FEIRAGORA: TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO LIGANDO FEIRANTES À CONSUMIDORES
Palavras-chave:
startup, validation, Feiragora, entrepreneurship, Customer DevelopmentResumo
This research is an analysis of a startup development designed in a university environment with the support of the professors and Sebrae’s consultants. The aim is to check the applicability of the methodology formulated by Professor Steve Blank (Stanford University), about the progress on building a tech company. For this to happen, the steps described by the Professor were followed; such as the process of Customer Discovery. A lot of field tests were used for the hypothesis validation, which were pre-formulated in a Business Model Canvas, and it also passed through Customer Journey. According to the data collected, it was understood that it would be necessary to pivot (rearticulate) the idea, initially put on the market, to one fitting into the target audience better.
Referências
AZEVEDO, P. F.; FAULIN, E. J. Comercialização na agricultura familiar. In: SOUZA FILHO, H. M.; BATALHA, M. O. (Orgs.). Gestão integrada da agricultura familiar. São Carlos: Edufscar, 2005.
BLANK, S.; DORF, B. Startup: Manual do Empreendedor o guia passo a passo para construir uma grande empresa. Rio de Janeiro: Alta Books, 2014.
GOOGLE BRASIL. Google Mobile Day. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=19n9u5fo-zc>. Acesso em: 24 de out. 2016.
INSTITUTO DE TRANSFORMAÇÃO DIGITAL DA CAPGEMINI. Pesquisa conduzida pela Capgemini revela que um terço dos consumidores prefere lavar louças a visitar lojas físicas. Disponível em: <https://www.br.capgemini.com/noticia/pesquisa-conduzida-pela-capgemini-revela-que-um-terco-dos-consumidores-prefere-lavar-loucas>. Acesso em: 16 de mar. 2017.
IPEA – INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. O que é? – Mercado Spot. Disponível em:
<http://www.ipea.gov.br/desafios/index.php?option=com_content&id=2099:catid=28&Itemid=23>. Acesso em: 21 de nov. 2017.
OSTERWALDER, A.; PIGNEUR, Y. Business Model Generation – Inovação em Modelos de Negócios. Rio de Janeiro: Alta Books, 2011.
ROSA, C. A. Como elaborar um plano de negócios. Brasília: Sebrae-NA; Sebrae-MG, 2013.
SAITO, C. M.; MONTEIRO, R.; GOMES, C. A. Última milha: um grande desafio na logística das vendas via internet. FATEC Zona Leste, 2006.
SANTOS, J.M.O.; CORDEIRO, P.R.O. Feiras livres em Uberlândia (MG): Uma abordagem histórica, espacial e cultural. Revista Geográfica de America Central, Número Especial, p. 1-13, 2011.
SATO, L.; Processos Cotidianos de Organização do Trabalho na Feira Livre. Psicologia & Sociedade, Ed. Especial 1, p. 95-102, 2007.
SEBRAE – SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS. O que é o Sebrae? Disponível em: <http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/canais_adicionais/o_que_fazemos>. Acesso em 21 de nov. 2017.
TORRES, A. M. M.; O E-Consumidor Verde: Impactos na Distribuição Física e no Mundo Postal. Escola Superior de Aveiro - IPAM - The Marketing School, 2012.